tag:blogger.com,1999:blog-33890990.post6851370996251696877..comments2023-11-24T10:10:14.437+02:00Comments on Първи впечатления от последно прочетеното: История славянобългарска - Паисий ХилендарскиСтоян Христовhttp://www.blogger.com/profile/15223429497378144377noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-33890990.post-46615970999042297872018-03-12T10:47:33.811+02:002018-03-12T10:47:33.811+02:00Благодаря за подробния коментар! Страхотно е, кога...Благодаря за подробния коментар! Страхотно е, когато започнат да събират мнения и аргументи и то подкрепени с цитати.:)Стоян Христовhttps://www.blogger.com/profile/15223429497378144377noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33890990.post-59669482889811958712018-03-09T12:19:09.376+02:002018-03-09T12:19:09.376+02:00Да, в книгата има и много исторически грешки зарад...Да, в книгата има и много исторически грешки заради малкото източници и познание, до което е имал достъп Паисий Хилендарски в онези робски години, но в книгата има и много непреходни думи и истини. <br /><br />Паисий Хилендарски е значима историческа личност в българската история. <br />Тоест има голям смисъл да се познава живота и творчеството му – и от езикова, и от литературна, и от родова, и от историческа гледна точка. <br /><br />Може би е по-смислено книгата са се изучава в часовете по история и там подробно да се обяснява, кое от нея е исторически достоверно, кое е груба грешка заради незнание, кое все още не е напълно изследвано. Бедата е в това, че часовете по история са много малко и в тях няма предвидено време за подобен интересен разбор и анализ на книгата. <br /><br />Ето няколко интересни цитати от книгата:<br /><br />„Да се познават случилите се по-рано в тоя свят неща и делата на ония, които са живеели на земята, е не само полезно, но и твърде потребно, любомъдри читателю.<br />[...]<br />За вас е потребно и полезно да знаете известното за делата на вашите бащи, както знаят всички други племена и народи своя род и език, имат история и всеки грамотен от тях знае, разказва и се гордее със своя род и език.<br />[...]<br />Твърде много обикнах българския род и отечество и много труд употребих да събирам от различни книги и истории, докато събрах и обединих историята на българския род в тая книжчица за ваша полза и похвала. Написах я за вас, които обичате своя род и българското отечество и обичате да знаете за своя род и език. Преписвайте тая историйца и платете, нека ви я препишат, които умеят да пишат, и пазете я да не изчезне!<br />[...]<br />О неразумни и юроде! Защо се срамуваш да се наречеш българин и не четеш, и не говориш на своя език?<br />[...]<br />Оставя ли някой грък своя език и учение и род, както ти, безумни, оставяш и нямаш никакви придобивки от гръцката мъдрост и изтънченост?<br />[...]<br />Тук във войната те победили, отново влезли в оная земя и се заселили край голямата река Болга, която тече от юг към север през Московската държава и се влива в Окиан-море. Поради тая река Болга, се нарекли болгари – и до днес – и били в оная земя много години и времена до 328 г. от рождество Христово.<br />[...]<br />Ония българи, които останали в Панония заедно с маджарите, вдигнали война и крамоли при избора на нов крал. Българите не искали да имат крал от маджарския народ. Затова маджарите се вдигнали срещу българите. били твърде много и изгонили всички българи от Панония, т.е. Банат, Панония и Срем. Тия българи, девет хиляди, се вдигнали и отишли при крал Догобарда, поискали място да се заселят там. Той ги измамил, пръснал по чужди домове, заповядал на своите и ги избили всички за една нощ с жените и децата им. Другите от тях имали за свой княз Алeцека, отишли при краля Грималда и измолили място да се заселят там. Той им дал място и се населили край Бяло море. (Грималди е в днешна Италия, но останалото от този пасаж доколкото знам е вярно.)<br />[...]<br />Гръцкият цар Константин събрал голяма войска и я изпратил в България под началството на някой си генерал Фока. Когато гърците и българите се срещнали, В боя гърците надвили българите и българите почнали да бягат. Когато Фока се уморил в боя, оттеглил се сам при един кладенец да се разхлади. Конят се изтръгнал от неговата ръка и побягнал назад към войската. Когато гърците видели бягащия кон на Фока, а за самия Фока не знаели къде е, настъпило голямо смущение. Симеон бил в една гора близо до тях, гледал всичко, що се вършело, събрал, колкото намерил от своята войска, смело нападнал гърците, победил ги и ги разгонил, Фока едва успял да избяга в Месабрия и да се спаси. Затова станало в Цариград голямо междуособно смущение поради това дело. Симеон се възгордял от победата, пак пристигнал и обсадил Цариград. Но онзи Фока пак дошъл с нова войска и прогонил Симеон от Цариград. [...]"<br /><br />.....<br />В тази книга има много-много смислени думи, ала ние твърде слабо познаваме историята и езика си и заради това твърде малко разбираме. Това е по-скоро наша грешка, а не на книгата, която е писана без финансова подкрепа и национална подкрепа, и в робство.Anonymousnoreply@blogger.com