понеделник, декември 29, 2014

Корпорация "Безсмъртие". Цивилизация на статуса - Робърт Шекли

Както се вижда от заглавието, в тази книга са побрани две романчета от именития Шекли. Не помня да съм чел много от другите му книги, но аз досега имах доста положително мнение за него. Не и след тези двете. Толкова отвратителни неща трудно можете да си представите. Разбирам всичко, писани са много отдавна (1959-1960), може и на мен да ми е минало времето да чета такива неща, но тези двете са мъчение за читателя. Някакви идеи имат, но реализацията има е меко казано слаба - скучни герои, плосък и предвидим сюжет, елементарна и понадупчена от пропуски логика на събитията, а пък да не говорим за стил и други такива залъгалки за по-напреднали читатели. Дълбоко съм разочарован и се чудя с какъв акъл "Колибри" скоро са го преиздавали същото томче (понеже аз четох някакво издание от 1992 на издателство "Отечество"). 

"Корпорация "Безсмъртие" разказва за това как в бъдещето хората измислили технологии, които да позволяват на съзнанието да оцелее, дори след като тялото умре. Как точно не става ясно, има си машини с копчета и кабели. Какво става със съзнанието - също не става съвсем ясно. Можеш да го посадиш в друго тяло, да го оставиш да се рее за известно време или да го пратиш някъде си, където ще остане завинаги. Малко мъглява работа, както за нас като читатели, така и за главния герой, който уж умира през 1958, но е спасен в бъдещето и се сблъсква челно с Новите технологии. 

Втората история пък е една идея по-абстрактна с изпращането на всички затворници от Земята на друга планета - Омега. Там обществото е обърнато наопаки по отношение на добро и зло. Светът има доста карикатурен вид, но това не спира главния герой, който макар и от "добрите", се справя просто чудесно на Омега. Прави някои открития, които макар и много интересни за него, за мен бяха просто... абе нямам думи.

Прилагам две американски корици. Също и коментари от Ирина и Христо.

Няма коментари: