петък, януари 30, 2015

Кан Тервел – кошмарът на халифата – Емил Димитров

Не съм вярвал, че ще дойде ден да прочета книга по препоръка на лицето Божидар Димитров, но ето, че се случи, и на всичкото отгоре съм супер доволен. Скоро след като ислямистите нападнаха и избиха художниците от „Шарли Ебдо“ духовете в Европа доста се разбуниха и в нестройния хор на възмутените се чуха какви ли не обвинителни гласове. Тогава случайно попаднах на статия, в която се казваше, че не Карл Мартел (който и да е той) трябва да честват европейците, а кан (според най-последна информация правилното наименование на българските владетели от това време е кан) Тервел, понеже той е спрял през 718г навлизането на исляма в Европа. Авторът на статията беше Божидар Димитров. Нови за мен факти, които или изобщо не съм знаел, или добре съм забравил, но след проверка се оказаха достатъчно верни, за да ме зачовърка темата. Какво друго можех да направя, освен да си поръчам и изчета на един дъх единствената книга, която намерих.

Книгата е роман и като такъв не може да му се дири сметка за прецизната фактология на събитията, но съм сигурен, че дори и човек да има едно на ум, пак ще придобие достатъчно вярна представа за събитията от онова време. Защото фактите са си факти – след като ислямът е завладял Близкия изток, цяла Северна Африка и Иберийския полуостров, в подножието на стените на Константинопол той се сблъсква с едни диви образи на коне, които така го напляскват по чаршафите, че го пращат да си ходи там, откъдето е дошъл. И никой не може да каже какви биха били историята и бъдещето на Европа, че и на света, ако Тервел не беше победил. Да, Тервел. По-късно църквата го е канонизирала за светец — свети Тривелий Теоктист, спасител на Европа.

Много бях доволен, че в книгата е отделено достатъчно място за така любимите ми битки и стратегии. Може действието да е предадено в дух като за по-младежка публика, но според мен това не само, че не отнема от достойнствата на романа, ами дори го прави подходящ за по-широка група читатели.

Книгата си има и местенце във фейсбук ето тук.

Няма коментари: