понеделник, юни 01, 2020

Приказка без край - Михаел Енде

Вечен е само мигът.

"Приказка без край" има доста култов статут сред възрастните, които са били очаровани от нея на младини. Подозирам обаче, че съм пропуснал най-подходящата възраст за нея и затова сега не можа да ме заплени особено. Наистина ми беше интересно да проследя премеждията на смотания ученик Бастиан, който спонтанно открадна странна книга от книжарницата и вместо да влезе в час, се скри на тавана на училището да я чете, оказа се вътре в историята и от смотан, стана супер як. 

Историята е нестандартна и бяга от клишетата, а опасностите и предизвикателствата пред героя бяха неочаквани и възпитателни. Имаше всевъзможни приказни същества - бял дракон на щастието, зеленокож индианец, дребосъци, върколаци, зли магьосници, замъци, лабиринти, вълшебни зверове, загадки, гатанки. Когато след всичко преживяно Бастиан се завърна в своята действителност, той изглеждаше променен и даже възмъжал, макар да излезе, че е прекарал в Приказката без край само един ден.

Приятно и възпитателно четиво, което вероятно ще се хареса на много по-малки и по-големи читатели и ми е малко неудобно, че не ми идват повече похвални слова. За съжаление обаче на днешното ми аз (преситено от всевъзможни четива) през голяма част от прочита му беше леко скучно, а някои от нишките на действието дори ми се видяха излишни. Книгата със сигурност си струва и сигурен знак за това са многото доволни читатели и успешни екранизации.

Маниерът на Бастиан да се скатава от часовете, за да чете любимата книга, не е новост. Историята познава и случая на един младеж от техникума в Кюстендил, който преди повече от половин век посетил с неудобство участъковия лекар, за да помоли за извинителна бележка, въпреки че бил напълно здрав. Защо ти е? За да мога още сега да дочета "С огън и меч" на Сенкевич. Лекарят бил човек на място и книгата била дочетена.

Повече добри думи за същата книга от признателна читателка има в Приумици.

И най-глупавата вещица е в състояние да раздели добри приятели.
***
Най-обичам, когато пациентите започнат да ми обясняват кое има значение. За да оздравееш, трябва още да те боли.
***
На света има хиляди радости, но те се свеждат само до една - радостта да обичаш.

Няма коментари: