четвъртък, септември 15, 2016

Вавилонска хроника - Станислав Стратиев

Станислав Стратиев е рядко явление, гениален автор, талант, материализация на божествената искра в човешко тяло. Неговите смешки продължават да разсмиват в театрите, „Оркестър без име“ се върти по телевизиите през седмица, а отбрани крилати фрази циркулират даже из реклами и общата култура на граждани, за които последното посетено културно събитие е било тържеството за края на учебната година в техникума.

Той е изискан и фин и същевременно универсален и разбираем за всеки. Смехът, който създава, е толкова натурален, че чак био. Няма нищо фалшиво и изкуствено, усмихнеш се леко, после разтегнеш широко устни, захихикаш, па накрая се разхълцаш волно и неудържимо. Такива ги разправя.

Историите от „Вавилонска хроника“ са все за Паскал и съселяните му от загубеното селце от Северозапада. С нотка философски уклон, но все инициативни, все любопитни и богати на новаторски идеи за измъкване от блатото. Хора опитни в оцеляването, които... абе не мога повече! Какво славословие можеш да съчиниш, като след неговите истории всичко бледнее? Човекът е световен гений, точка. Четете и се наслаждавайте!:)

Миро и Анани, дето живеят по-нататък, точат ножове и всичко живо, дето има пера и сланина, е адски изнервено.
***
Паскал е постигнал една относителна нирвана — изпил е две кани от младото вино и жена му е при майка си, — когато пристига Йеремия.
Има разтревожен вид и е озадачен.
— Прасето иска да ме целуне! — заявява той още от вратата. — Не знам какво става.
— Кое прасе? — налива му вино Паскал. — Дето ще го колиш другата седмица?
— Същото — казва Йеремия и изпива чашата на един дъх. — Непрекъснато ме прегръща.
— Откога? — пита Паскал.
— Петнайсетина дена вече — отвръща Йеремия. — Като започна от Йордановден — не е спирало.
— Ами да — казва Паскал. — То те е обикнало.
— Кой ме е обикнал? Прасето?!?!
— Прасето — казва Паскал. — Стокхолмски синдром.
— Как стокхолмски? — казва Йеремия. — То е купено в Берковица.
— Обяснявам ти стокхолмския синдром — казва му Паскал. — Когато нещата много се проточат, както при тебе, щото ти това прасе го колиш вече два месеца, и палач и жертва живеят заедно, жертвата постепенно обиква своя палач.
***
Тук картината се губи за Паскал, явява се едно голямо бяло петно, на моменти замествано от неземна музика, предимно кларнети и акордеон.
След това Паскал си спомня, че му става жал за всичко, с изключение на жена му, отива при кучето и се извинява за мъките, които му е причинил.
Кучето, което знае две и двеста, приема извиненията с много силното подозрение, че това е само увертюра към превръщането му в обувки или кожа за барабан.
***
Покрай празниците и именните дни виното се свършва и Паскал участва в телевизионна игра с импулси.
Печели пътуване до Австралия.
Цялото село го убеждава да не ходи, защото е далече.
И точно сега се агнят агнетата.
***
След седмица се връща.
Обаче това не е Паскал.
Говори тихо, гледа някак си навътре и в косата му има бял кичур.
Кучето не го познава и не го пуска в двора.
Друг път боят не му мърда, но сега Паскал само го поглежда с отнесената си усмивка и го погалва зад ушите.
От това жена му се изплашва до смърт.
Скрива се в плевника и прави три-четири магии против уроки.
И една за ухапване от зла речна муха.
***
— Всичко, което не може да бъде, го има! — произнася неясно Паскал. — Разхожда се и може да се пипне!…
Селяните се споглеждат.
— Какво, Паскале? Какво може да се пипне? — пита Йеремия.
— Отде да знам! — още по-неясно изрича Паскал. — Гледаш го, че лети във въздуха, обаче е катерица. И има джоб!…
Селяните се споглеждат пак.
— Какъв джоб? — пита Миро.
— Преден — казва Паскал. — И в него двайсет и седем цицки!…
— Не е добре Паскал! — прошепва Йеремия на кмета. — Нещо му е станало!…
— И там си държат децата — довършва Паскал. — Виждам го, че не може да бъде и няма начин да съществува, обаче то си съществува!… Наяве!…
***
— Наученото — отвръща Паскал — е несигурна работа. Може да го забравиш, да го объркаш или да излезе, че не е така. Докато ненаученото не се забравя. Не знаеш ли нещо — не го знаеш за цял живот.
***
— За украса е мъжът! — отсича Паскал. — А жената трябва да си е жена!…
***
В Северозападна България е следобед и Паскал, Миро и Йеремия са на масата пред кръчмицата.
Обсъждат как селцето да се измъкне от тресавището, в което е нагазило.
Стоят в бедност до шия и перспективи отникъде не се задават.
Работата е огледана от всички страни и кажи-речи всички варианти са прехвърлени, а изход няма.
Когато изпиват и третата мастика, Паскал казва:
— Трябва да инвестираме в чудовище.
Двамата го поглеждат, сякаш го виждат за първи път.
— Ако искаш, да минеме на бира! — казва Йеремия.
***
Паскал мисли за дълбочинните животни, когато в двора влиза Миро.
Връща му ситото за пясък.
— Здравей, Паскале! — казва той. — Какво правиш?
— Съществувам — отвръща Паскал.
— Естествено, че съществуваш — непредпазливо казва Миро. — Всички съществуваме.
— Нищо подобно — казва Паскал. — Ти например не съществуваш.
— Що? — интересува се Миро.
— Ако онова, което казва Декарт, е вярно, ти изобщо не съществуваш.
— И какво казва Декарт? — пита Миро.
— Декарт казва: „Мисля, следователно съществувам!“ Ако това е вярно, половината село изобщо не съществува. В това число и ти.
Миро оставя ситото и се обижда.
— Излиза — казва той, — че само ти съществуваш!… Така ли?!?!
— И аз съществувам от дъжд на вятър — отвръща Паскал. — Но има хора, които не съществуват от рождение.
— Йеремия може и да не съществува — казва Миро, — а съм сигурен, че и Анани не съществува, обаче това, което казваш за мене, не е вярно.
— Но и ти не си виновен — продължава мисълта си Паскал. — Кога да съществуваш? Вдигаш къща, копаеш лозе, бъхташ до мръкнало. Като се прибереш вкъщи, хич не ти се съществува, удряш двеста грама и заспиваш.
— Горе-долу е така — съгласява се Миро. — Бедният човек не може много-много да съществува.
— То това е и целта! — казва Паскал. — Да не съществуваме!… Щото, вземем ли да съществуваме, току-виж сме объркали сметките на някой. Ще вземем да задаваме въпроси, да се съмняваме, да псуваме…
— Аз си псувам и без да съществувам! — казва Миро.
— Но без адрес! — подчертава Паскал. — Ти засягаш една имагинерна майка! Липсва ти конкретност!…
— Така е! — признава Миро. — Прав си. Псувам много общо.

Няма коментари: