петък, април 09, 2010

Безсилието на всемогъщите - Хайнер Ранк

Рядко безсмислено парче, което може да мине за доказателство, че и през комунизъма се е издавала необикновено блудкава фантастика, която може би съдържа някакви много добре прикрити достойнства, които аз не можах да открия.

Какво имаме като цяло. Един ГДРейски тракторист в един прекрасен за него и ужасен за бъдещите му читатели ден решава, че му е писнало да се друса из бранденбургските ниви. Какво практично обаче може да направи с аграрните си заложби? Лесно е да се сети човек – професионален писател, разбира се!

Измисля си той една идейка, която според партийната линия да е подходяща за младежта (... осъждат човека на бездействие, като му отнемат всяка работа, а с това и всяка отговорност. Който допуска това, доброволно се оттегля от живота.), поръсва я обилно с цветни трика, мигащи светлини, опияняващи напитки, космически намеци и борба за независимост и е готов. Какво повече му трябва на човека? Сюжет, стил, диалози, характери? Айде бе, отживелици...

Това скучно парче минава за най-възвишената му творба, с която заслужил председателството на някакъв съюз на писателите в ГДР-то, честта да пише сценарии за немското студио "Бояна" и т.н. Макар на мен да ми се струва, че е било по-скоро по партийни заслуги. Пази, Боже, и никому не давай...

Подобни книжовни недоразумения ми помагат да разбера защо доста иначе интелигентни хора-естети се гнусят от фантастиката. Ако това беше първото ми четиво от жанра, и аз нямаше да посмея да посегна втори път.

А корицата на оригинала е също толкова смотана, колкото и на превода.

7 коментара:

Nightwish El каза...

Ахаххх - ок!
И аз няма да я пипам.
След тия тежки думи...
:)

frog and roll каза...

Хехеее! Бях я забравила тази книжка, макар че си я имам от време оно. Добро обяснение защо, аджеба, съм я забравила. :) Ама все пак ще я препрочета.

Valkocompany каза...

По - добре да беше комбайнер

Стоян Христов каза...

Аз всъщност може би излишно злостно я наплюх. А можеше да се огранича само с "Не ми хареса особено".:)

Dzhovani каза...

За тази книга няма твърде тежки думи. И аз си спомням за нея като за пропиляване на един ден от живота ми.
Общо взето не можах да разбера защо хората искат да напуснат рая, където са се озовали незнайно как и защо, и да идат да работят. Един "герой", който идва от някаква Земя, която така и не се описва, излага тези и ги аргументира със себе си. Тъпо, тъпо, та вдлъбнато!
След месец и нещо е голямото четене в Пловдив. Който я има тази книга по-добре да дойде и да я замени за нещо по-стойностно.

Анонимен каза...

Може би Ви е убягнал смисълът! За мен - велика книга!

Стоян Христов каза...

@Анонимен
Ако не Ви затруднява, бихте ли споделили какъв е той? :)